web statistics

Spieren beschermen en ontstekingen voorkomen met supplementen

Voeding is van groot belang voor je lichaam. Het consumeren van de juiste voedingsstoffen en een juiste balans tussen de macronutriënten zorgt ervoor dat je gezonder leeft. Dit is dus de basis van een gezond lichaam.

Toch worden supplementen vaak gebruikt voor zowel het beschermen van de spieren als voor het remmen van ontstekingen. Verder zijn er nog meer voordelen, zoals spiergroei door specifieke supplementen. In dit artikel richten we ons echter op het effect van supplementen op spieren en op ontstekingen.

Spierbescherming

Tijdens het sporten belast je je spieren. Dat is nodig, want op deze manier groeien spieren. Je loopt bij het sporten echter wel tegen het gevaar overbelasting aan. Spierafbraak is dan ook veel voorkomend. Dit wil je zoveel mogelijk tegengaan. Daarnaast moeten je spieren na een training ook rusten. Ook hiervoor zijn bepaalde (sport)supplementen geschikt.

Een goed voorbeeld van een dergelijk supplement, is BCAA, ofwel BCAA-aminozuren (valine, leucine en isoleucine). Hiermee voorkom je spierafbraak. Het supplement zorgt er namelijk voor dat je lichaam voldoende van de bouwstoffen die nodig zijn om spiereiwit aan te maken wordt voorzien. Dit is essentieel om te voorkomen dat spieren afbreken.

Om ervoor te zorgen dat je spieren voldoende rust krijgen is een snelle bron van nieuwe energie, waaronder eiwitten, van belang. Doordat de BCAA’s ervoor zorgen dat je voldoende spiereiwit aanmaakt, wordt je sneller voorzien van deze energie. Bovendien worden BCAA-aminozuren meteen opgenomen door ons lichaam, wat natuurlijk bevorderend is voor de spieren.

Verder helpen BCAA’s met het verkrijgen van nieuwe energie, aangezien alanine als restant terugkomt bij het gebruik van BCAA. Onze lever zet alanine om in glucose, met als resultaat meer energie.

Al met al zijn BCAA-aminozuren dus een goed voorbeeld van hoe supplementen spieren kunnen beschermen.

Ontstekingsremmende supplementen 

Ook zijn er supplementen die ontstekingsremmend werken. Vooral lange termijn/chronische ontstekingen zijn ongewenst. Hoewel er bepaalde medicijnen zijn die helpen, kunnen medicijnen bijwerkingen hebben. Bovendien zijn bepaalde medicijnen niet voor iedereen veilig. Daarom worden natuurlijke supplementen met een ontstekingsremmende werking aangeraden.

Het beste voorbeeld hiervan is Omega 3. De bekendste omega 3-vetzuren zijn EPA en DHA. Hoewel dit ook in bepaalde voeding zit, vooral vis, is omega 3 ontzettend populair als supplement. Weinig mensen consumeren uit voeding namelijk omeg 3.

Omega 3 supplementen zijn belangrijk voor het bestrijden van ontstekingen. Lange termijn ontstekingen kunnen leiden tot hart- en vaatziektes. Een grote factor is dat men in verhouding met omega 3, te veel omega 6 consumeert. Het consumeren van omega 3 speelt dus een belangrijke rol bij het voorkomen van hart- en vaatziektes.

Verder heeft omega 3 allerlei andere belangrijke voordelen. Denk hierbij aan de versterking van botten, tegengaan van huidaandoeningen en een gezonde werking van de hersenen. Omega 3 mag dus eigenlijk niet missen in ons voedingspatroon. Toch is dat voor velen wel het geval. Daarom is supplementatie geschikt. 

Conclusie

In dit artikel zijn twee belangrijke redenen om supplementen te gebruiken genoemd: het beschermen van je spieren en tegengaan van ontstekingen. Ook zijn twee geschikte supplementen als voorbeeld beschreven, namelijk BCAA-aminozuren en Omega 3.

Supplementen hebben verder nog meer belangrijke functies voor ons lichaam. Bezoek de website van Muscle Concepts voor alle informatie over (sport)supplementen.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *